Sunday, July 28, 2019

Ada Orang Tanya Tentang Lens.


Pada post yang lepas, aku perasan ada pengunjung bertanya gambar yang aku tangkap dan upload ke dalam blog ni kebanyakkan menggunakan lens apa. 

Ok, terima kasih sebab bertanya. Dalam koleksi lens aku cuma ada 4 lens, tapi yang paling kerap aku gunakan adalah EF 24mm f/1.4, dan nombor dua kerap aku gunakan adalah EF 50mm f/1.2 pada body 5DMII. 

Pada mulanya aku sangat minat pada lens 50mm, namun setelah kebanyakkan masa aku suka adapt subject dengan background, naluri nak pakai yang lebih wide lebih kuat, dan aku suka attach 24mm pada body pada bila-bila masa. Plus dapat lens wide open sampai 1.4 aperture, jadi dapat memblurkan/membokehkan background/foreground untuk menjadikan gambar itu lebih mahal daripada biasa. 



Mungkin aku perlu mendapatkan experience untuk guna lens 35mm sebab dia berapa di tengah-tengah antara lens 24mm dan 50mm. 

InsyaAllah rezeki tu pasti ada.

Kredit kepada sifu Syaiful dan Gondo Jangguttouch untuk tutorial lens selama ni. 

Photograph & Written by #budakpensel
Budak Pensel . Jul  28, 2019 
Baru lepas shoot Masjid Abu Bakar, JB. 

1 comment:

jackeeiden said...

Gambling is the most exciting way to play in the USA
The 부산광역 출장마사지 internet 동해 출장마사지 is exploding. with 안산 출장샵 the increasing popularity of online gambling, the legalization of 군산 출장샵 online gambling has 광주 출장마사지 helped fuel an economic Jan 8, 2020 · Uploaded by iGaming Business Bureau

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...