Monday, July 18, 2011

Kamu manusia paling bijak bila..

_MG_6720

Jadikan permulaan hari itu sesuatu yang baru. Hari yang penuh azam, hari yang penuh kecekalan dan kekuatan dalam diri untuk menjadi insan yang lebih baik daripada masa yang telah berlalu.

Dunia penuh dengan sifat tidak adil dan itulah hakikat. Terimalah dengan hati yang terbuka. Kalau kamu rasakan dunia ini cukup syurga bagi kamu, kamu telah berada pada paksi yang salah. Keadilan dunia bersifat sementara.

Kalau kamu mengharapkan kegembiraan di atas dunia, sebenarnya hakikatnya kegembiraan akan selalu berselang seli dengan kesedihan. Betapa gembiranya hati kamu hari ini, begitulah juga kamu akan merasa kedukaan pada penghujung kegembiraan. Tiada kegembiraan yang berpanjangan buat manusia.

Maka sebab itu wujudnya sifat Zuhud. Yakni hidup dalam keadaan tidak terlalu menghiraukan masalah dunia, namun memikirkan akhirat pada disebalik kehidupan dunia. Dalam gembira dan kesedihan, ketenangan selalu berada di tengah-tengah. Dan tiada ketenangan abadi melainkan kita selalu berdoa kepada-Nya.

Dimana harus kamu berada, seharusnya kamu berada di tengah-tengah. Itu yang lebih baik.

"dan pada waktu ini, tiadalah untung apabila kamu hanya merungut kepada kesusahan dunia, seandainya kamu rasakan masih ada bahagia yang kekal abadi sebelum kehidupan terakhir yakni kehidupan akhirat" - Budak Pensel, Julai 18, 2011.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...