Wednesday, November 13, 2013

Malam Memainkan Lagu

Malam dan siang. Malam yang gelap, sunyi, sejuk dan tenteram. Malam untuk istirehat. Pemulih azam untuk hari yang seterusnya. Ayat macam power.

Siang aku kerja, kerja opis sebagai pelukis plan. Kalau ketika dahulu siang bagi aku adalah malam dan malam itu merupakan siang, kini siang tetap siang dan malam sudah bukan malam lagi. Senang cerita macam dah wujud erti malam siang. Cuma bila aku tidur hari itu hanya untuk beberapa jam kemudian aku dah tak boleh tidur.  Waktu tidur aku hanya pada pukul 8 malam hingga 11.30 malam. Selepas tu, aku berjaga sampai subuh. 

Apa masalah pun aku tak tau.

Masa yang sangat pantas berlalu. Dan kini setiap hari aku perlu menulis semua perkara dalam sebuah buku nota. Setiap hari aku belajar benda baru. Dan selalunya aku akan lupa perkara semalam jika aku tak tulis. Siang aku buat kerja lain, dan malam aku buat kerja lain. Selalunya bila kerja tu berselang-seli, sangat mudah untuk aku lupa teori yang aku cuba ingat terutamanya untuk kerja siang, selalunya.

Jadi, aku wajib menulis segala teori dan fakta dalam buku nota. Setiap hari.

Mungkin badan aku boleh tahan untuk bekerja, cuma otak tak cukup rehat. Namun dalam masa yang sama aku tak mampu nak ingat semua benda dalam satu hari, sebab hampir 70 peratus apa yang aku belajar semalam aku akan lupa balik.

Pernah aku tidur awal, cukup 8 jam tapi dah macam tiada beza, tetap jadi pelupa. Melainkan aku berhenti buat dua kerja yang banyak pakai memori dalam sehari. Tak pun aku pergi beli Kismis Minda Ustaz Ismail Kamus satu lori. 

Nampak menulis tu macam bodoh kan, benda simple-simple pun nak tulis. Senang cerita pernah tak kau dua hari tak tidur, esok kau terbangun kau tak tau masa tu hari apa. Kau pun tak tau masa tu pagi atau senja, dengan baju yang masih tak tukar.

Short term memory lost.

Photograph & Written by
Budak Pensel . Nov 11, 2013 .

1 comment:

Siti Aniem said...

life must go on. setiap yg terjadi pasti ada hikmahnya... aja2 fighting..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...