Thursday, November 14, 2013

Photography or Cinematography & Who You Are Actually ?

Antara yang terhenti dan bergerak, masing-masing mempunyai kekuatan untuk membuat mereka yang memerhati lalu menjiwai apa yang kita sampaikan.

Kalau buka balik posting aku sebelum ni, aku ada membahagikan manusia itu kepada 3 peringkat untuk sesuatu perkara. Mengetahui, Memahami dan Menjiwai.

Hanya Mengetahui tidak semestinya Memahami. Setelah Memahami tidak semestinya Menjiwai. Menjiwai lebih segala-galanya dari hanya Mengetahui dan Memahami. Apa yang terakhir itu adalah lahir dari diri sendiri tidak menyerupai dengan mana-mana yang lain. Disitulah apa yang Allah ciptakan manusia ini mempunyai satu identiti yang sangat berbeza.

Kalau ada sekalipun kamu rasa sama, ia hanyalah seakan-akan sama. Jiwa, nama pun Jiwa. Diri dan hati masing-masing. Kalau kamu rasa semua benda mampu untuk pergi seiring, percayalah kamu sebenarnya tidak faham banyak benda, malah kamu juga tak kenal siapa diri kamu, hanya sekadar mahu menjadi orang lain yang berjaya membawa diri mereka 'keluar' dan bersama dengan hati orang-orang yang lain.




Kerana yang terhebat dalam diri masing-masing adalah berapa ramai yang suka dengan kamu bukan dengan apa yang kamu ada seperti kemewahan, rupa paras dan pangkat. Tapi berapa ramai yang mampu rasa jiwa kamu seiring dengan apa yang kamu mahukan mereka merasainya setiap kali kamu melakukan sesuatu untuk mereka tahu.

Dan disitu kamu menang dari dalam, bukan sekadar luaran.

Photograph & Written by
Budak Pensel . Nov 14, 2013 .

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...