Friday, April 3, 2009

Saat itu dikala hujan lebat

Toot toot..

Aku menerima panggilan daripada Pn Has yang project IDB aku terhantar file WinRAR yang ber'password'. Pn Has tak boleh buka, sebab dia cuma ada ZIP extractor je. So aku pergi ke kolej dikala hujan lebat, memandangkan project itu adalah project terakhir untuk aku menambahkan pointer Diploma Multimedia.

Tekan punat lif, level four.

Sampai di bilik Pn Has di level 4 tu, aku terus memberikan pendrive aku yang masih tak bengkok. Tak macam member aku, pendrive sume bengkok bengkok. Semasa dia sedang scan virus pendrive aku tu la cerita ini bermula..

"Apa yang kamu faham tentang hero?" tanya Pn Has
"Err..." aku terkedu.

Apasal tiba-tiba soalan ni leh terpancul. Aku kurang arif tentang benda ni. Lain la cerita Heroes tu kalau dia tanya, leh juga la aku jawab..

"Seorang yang cekal menyelesaikan masalah.. Kiranya dia tabah la, tak semestinya dia dapat selesaikan masalah tu, cuma dia mencuba." Taram aku berisi.

"Betul lah tu" jawab Pn Has sambil membuat muka slamber cam biasa dia buat setiap pagi Isnin 8.30 pagi .

Kemudian beliau tanya aku lagi.

"Boleh tak kamu katakan orang perempuan itu boleh jadi hero?"

"Err, macam tak kene je, sebab kebanyakan orang berpendapat hero tu lelaki." jawabku ringkas.

"Ehh, mane boleh, mesti awak fikir perempuan bukan hero tapi heroin kan?" tegas Pn Has.

Time ni la aku teringat sebuah tajuk 'My Dad Is My Hero'.

Jawabku "Tak kisah la kalau lelaki ke perempuan ker nak jadi hero. Sebab pandangan masyarakat selalu memberikan title hero tu kepada orang lelaki. Kita terlalu ikut pandangan masyarakat. Saya bagi satu keadaan, contohnya kalau la family tu sudah tiada ayah, mungkin yang menjaga anak-anak tu semua adalah ibu dia, yang berkorban untuk segalanya-galanya. Jadi tak kisah kalau ada perkataan 'My Mom Is My Hero'."

Pn Has Tersenyum. "Yela, takkan la ade tajuk 'My Mom is My Heroin' kan." Aku pun tergelak, "Mane ade heroin tua" kata hatiku..

Aku tak faham kenapa beliau tanya soalan camtu. Mungkinkah beliau ingin tambah pointer aku?

Harap-haraplah.. =D

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...