Tuesday, May 25, 2010

Benda Ringkas

Bila aku terhilangkan modem broadband minggu lepas, aku rasa aku manusia yang terlalu rugi disebabkan benda tu medium untuk aku bertukar-tukar ilmu dengan orang yang aku kenal mahupun tidak.

Buat biasa je la, nak tension-tension pun tak guna. Malahan itu saat yang membuatkan aku sedar, internet bila digunakan dengan baik, ia menjadi sumber ilmu dan inspirasi kepada kehidupan seharian. Internet tak salah, cara kita guna saja perlu betul.

Tadi aku pergi ke Menara Celcom, Jalan Semarak KL. Minta satu simkad baru. RM5 akan dicaj pada bil akan datang. Layanan yang baik, cepat dan pantas. Aku suka, balik penuh berseri-seri.

Dan bagi aku hidup perlu sealiran dengan arus semasa. Al-Quran dicipta Allah bukan hanya untuk zaman Jahiliah, sebaliknya dari mula hingga akhir zaman. Tak kira zaman broadband, sebab kita tak tahu bila kita mati, tapi Allah yang menentukan bila bumi ini akan hancur. Sebab tu dia cipta Al-Quran sebagai 'guide'.

Hidup dalam alam maya atau internet, hidup dengan alam sekitar, sesuatu yang menjadikan sumber ketenangan jiwa. Bagi aku, ini adalah benda-benda yang aku buat mampu mendekatkan diri pada Pencipta. Walaupun ada manusia yang menolak teknologi, tapi kadang kala kamera juga merakam keindahan ciptaan-Nya untuk semua.

Ringkas

9 comments:

makwe joni said...

jap..sikit konpius lah..ni kira dh jumpa balik r nih?

Budak Pensel Yazid said...

tak la, apply simkad lain kat celcom..

then pinjam modem akak..

makwe joni said...

aiseh...sori2...aku miss baca part apply simkad tu tadi..

peace!!!

Budak Pensel Yazid said...

xdela, aku terbaca komen ko, so aku rasa aku tertinggal sesuatu..

sebab tu aku tambah sikit text lagi..

anyway, thanks :)

Syariniey Amran said...

gambar y sgt cantik =)

SYUE said...

ubat tu pahit tapi untuk kebaikan-budak pensel :)

Najwa.H said...

suka tgk gambar, cantik...

Kinjunx said...

ow sebab tu da lame tak update blog.

♥ 미스 kiera ♥ said...

nice pic!
yg 2st tuh..seyes cantik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...