Sunday, April 3, 2011

Photograph And Photoshop - Qis

qiz color test color
Color test, kebanyakan photographer mempunyai color blend yang tersendiri. Aku rasa SLR (Kamera SLR yang menggunakan filem) mempunyai warna serta tona (tone) yang lebih semulajadi berbanding DSLR yang kebanyakkannya menghasilkan warna dan tona pada gambar yang tak konsisten selalunya.

Dull atau memberi kesan warna dan tona suram pada gambar, sebenarnya tujuan aku buat macam tu sebab kebanyakan gambar yang cantik pernah aku pandang, lebih menjurus kepada fotografi SLR, bukan DSLR. Jadi aku selalu pastikan sebelum aku upload gambar ke hosting, aku akan menukarkan kesan digital kepada kesan filem, sebab hasilnya boleh dikatakan sedap mata memandang. 

Untuk basic, aku menggunakan EOS 550D/T2i, dan kebanyakan gambar yang aku ambil hanya menggunakan Canon EF 50mm f/1.8 II untuk gambar potret dan half figure. Sebenarnya pemilihan lens adalah bergantung kepada photographer itu sendiri.

IMG_6957Sekarang aku ingin cerita sedikit tentang color correction dalam photography, sebab kalau kamu pandai edit sekalipun dalam photoshop, kalau masa mula-mula amik gambar pun dah buat silap white balance contohnya, ia akan menyusahkan untuk proses color correction dalam photoshop selepas itu.

Pemilihan lens juga mempengaruhi color correction dalam foto, dan kebanyakan fix lens seperti 50mm mempunyai color correction yang lebih baik berbanding lens yang mempunyai zoom, kerana fix lens tidak mempunyai elemen yang banyak di dalam lens itu sendiri. Itu bagi pendapat aku la dalam pemilihan lens, namun untuk menghasilkan 'bokeh' yang menarik, zoom lens menjadi satu pemilihan dan kemestian.

Kemudian tidak menjadi masalah apabila proses pengubahan warna untuk mendapatkan mood selepas itu. Cara yang aku buat selalunya ada orang yang suka, dan ada yang anggap biasa. Namun aku pasti warna yang aku blend dalam photoshop itu sangat menyeronokkan untuk dicuba. Ia sukar untuk dijelaskan.

IMG_6985

Untuk foto di atas, terima kasih kepada Qis kerana menjadi tester model fashion untuk Azza. Dalam masa yang sama aku belajar sesuatu yang baru dalam dalam photography. Tadi aku terjumpa satu teknik baru dalam sistem T2i yang dapat menjimatkan masa untuk mendapatkan shot yang lebih baik.

Aku namakan FYSC iaitu "Forget Your Shutter Count".
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...