Tuesday, March 15, 2016

Kit Lens feat Prime Lens

Post kali ini aku bukan nak sembang teknikal. Cuma sebagai catatan yang aku rasa sedikit comfuse semasa aku pakai wide angle prime lens pada full frame body semasa majlis kahwin, dan aku kurang dapat gambar outdoor yang aku idamkan. So setelah aku tengok balik hasil gambar dua majlis, aku dapat jawapan.

EF 50mm. Ini antara lens yang aku paling suka pakai. Dulu semasa aku tangkap gambar, aku rasa aku lebih minat untuk menggunakan lens wide angle berbanding standard lens, disebabkan lens tersebut dapat cover image dengan lebih luas. Bertahun pakai standard lens, memang rasa teringin nak pakai wide angle lens walaupun ada kit lens. 


Hari itu semasa cover majlis Nadila & Asraf, aku attach lens ni pada crop sensor body disebabkan nak pakai wide angle lens kepada full frame body. Ternyata part aku paling rugi sebab crop sensor akan banyak close-up subject sedangkan aku mempunyai ruang yang terhad pada situasi itu. Jadi collection gambar pakai standard lens tersangatlah kurang dan aku terasa ada kesilapan taktikal. Heheh 

Dan aku rasa kalau setakat nak shoot pelamin pakai wide angle prime lens seperti Canon EF 24mm f/1.4 pada full frame body compared to EFS 18-55mm f/3.5 (Kit Lens) pada crop sensor body takde banyak beza sedangkan semasa pakai prime pun aku tutup aperture kepada f/4. Jadi kelebihan terhadap prime lens tu sudah semakin kurang. 



Sebenarnya best pakai mid range lens ni kena pula pada low light. Kalau dah tau distance, mesti kau akan away dalam 3-4 meter at least daripada subject, supaya dapat optimumkan kualiti pada tahap yang maksimum mungkin.

Bukan pertama kali shoot wedding, cuma sejak berjauhan dengan team Jangguttouch lain macam pulak rasanya bila tekan shutter. Macam suruh belajar balik bermula daripada A-Z. Kah kah.

Tangkap je. Cantik buruk kau punya hasil kerja. Muhasabah diri. 

Photograph & Written by 
Budak Pensel . Mac 15, 2016 .
Dalam bilik rasa ngantuk, kejap lagi boleh balik. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...