Monday, November 21, 2016

10 Perkara Kamu Perlu Tahu Sebagai Seorang Muslim.


Tahukah Kamu
Bahawa ikan yang ribuan tahun lalu menelan Nabi Yunus As itu ternyata masih hidup sampai sekarang, bahkan sampai hari kiamat. hal ini sudah dijelaskan di dalam al-Qur'an: andai Yunus itu tidak beristighfar, tentu ia akan tinggal dalam perut ikan tersebut sampai hari kebangkitan.

Tahukah Kamu.
Bahawa janin semasa dalam kandungan perut ibunya, dia dilihatkan perjalanan hidupnya sejak dari lahir sampai mati. Dan kerana itu kadang-kadang ketika kita berkunjung ke beberapa tempat yang baru tapi seolah-olah tempat tersebut sudah tidak asing bagi kita, dan seolah-olah kita dah pernah nampak pada ketika dulu ataupun semalam.

Tahukah Kamu.
Di saat kita bersin, seluruh anggota tubuh kita berhenti berfungsi, seolah-olah sudah mati. Ini terjadi dalam kiraan detik, setelah itu berfungsi kembali seperti biasa. Inilah sebab mengapa di dalam Islam kita disunnahkan membaca 'Alhamdulillah' setelah bersin sebagai lafaz syukur atas berfungsinya kembali seluruh anggota badan kita.

Tahukah Kamu.
Menguap itu bukan tanda bahawa kita mengantuk, tapi itu adalah pertanda bahwa tubuh kita mermerlukan tambahan oksigen

Tahukah Kamu.
Dengan memakan kurma dalam jumlah genap itu akan menghasilkan gula darah, karena itu Rasulullah menganjurkan kita untuk memakannya dalam jumlah ganjil, agar berubah menjadi karbohidrat.

Tahukah Kamu.
Apabila tepat setelah dikumandangkannya azan itu adalah waktu yang mustajab untuk berdoa.

Tahukah Kamu.
Di mana dosa-dosa kita diletakkan ketika kita solat?
Nabi Muhammad SAW bersabda: "Sesungguhnya seorang hamba ketika menunaikan solat, dia membawa serta semua dosa-dosanya, kemudian dosa-dosa itu diletakkan di atas kepala dan kedua pundaknya, maka ketika tiap kali ia ruku' atau sujud berjatuhanlah dosa-dosa tersebut". Wahai orang-orang yang biasa tergesa-gesa dalam solatnya, tenanglah, dan tahanlah lebih lama ruku' dan sujudmu, agar lebih banyak lagi berguguran dosa-dosamu.



Tahukah Kamu.
Diceritakan ada seorang wanita solehah yang meninggal, maka tiap kali penduduk kampung ziarah kubur, mereka mencium harumnya mawar dr dalam kubur. Kemudian suaminya menjelaskan bahawa isterinya itu semasa hidup selalu membaca surah Al-Mulk setiap kali mahu tidur. Sesungguhnya Surah Al-Mulk itu menyelamatkan dari siksa kubur.

Tahukah Kamu.
Ketika kita membaca ayat kursi setiap kali selesai menunaikan solat, maka tidak ada penghalang antara kita dan syurga kecuali maut.

Tahukah Kamu.
Bahwa para malaikat mendoakan kita ketika kita selesai menunaikan solat, dan kerana itu jangan terburu-buru untuk beranjak dari posisi asal duduk solat kita.

Translated by
Budak Pensel . November 21, 2016 .
Di Bilik IT

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...