Monday, August 5, 2019

Kejutan Budaya


Oh aku ada benda nak share. 

Aku mula-mula terjadi kejutan budaya masa aku belajar di IKM Lumut, Perak pada petengahan tahun 2004. Pertama kali berjauhan dengan keluarga dan tinggal bersama-sama orang yang aku tak kenali di dalam satu dorm, dan kebanyakkan mereka berasal daripada Kelantan dan Terengganu. 

Kali kedua aku mengalami kejutan budaya adalah ketika aku melanjutkan pengajian di Ipoh, Perak pada penghujung tahun 2006, dan tinggal di Cherry Aparment dengan housemate yang acah-acah senior namun sangat muda dan comel bagi pandangan aku.

Aku kembali ke Ipoh semula pada tahun 2010 untuk melanjutkan pengajian untuk Sarjana Muda di tempat pengajian yang sama. Namun pada itu tiada kejutan budaya, cuma kejutan wang poket setelah lama merasa gaji bekerja di sektor swasta. Haih.

Kejutan kali ketiga terjadi setelah aku berkahwin dan tinggal di Pasir Gudang pada tahun suku ke empat tahun 2014. Yang part ni sangat panjang rasanya kalau aku nak ceritakan kisah kejutan budaya tapi aku kasi pendeklah.

Kejutan budaya ni terjadi apabila aku tidak membiasakan persekitaran tempat yang baru, sehinggalah ia jadi kebiasaan. Dalam senarai tempat yang telah aku nyatakan tadi, hanya di Pasir Gudang aku mengalami kejutan budaya yang agak panjang. Sehingga aku mendapat ilham dan persediaan untuk perkara atau benda yang perlu aku dapatkan sebelum aku meneruskan ke destinasi  lain selepas ini yang kini masih belum aku ketahuinya lagi. 

Sampailah aku tergerak hati untuk aku mencari sesuatu yang aku perlu diexplore di sini. Berbeza dengan tempat pertama dan kedua aku sebutkan tadi dimana aku dapat keluar daripada tempat tersebut kerana tempoh pengajian yang ditetapkan berakhir pada sekian-sekian tarikh.

Bila aku memiliki tanggungjawab yang wajib, aku tiada pilihan melainkan belajar untuk survive memikul tanggungjawab itu. Sampailah aku termenung dan berfikir, atas sebab apa Allah SWT tu letak aku di tempat yang bukan aku impikan ni. 



"Turn Disadvantages to Advantages". 

Dan akhirnya aku sedar, kejutan budaya pertama dan kedua tadi akan membantu aku untuk berdikari di tempat yang ketiga ini. Allah SWT tu dah susun atur hidup ni cantik sangat, tinggal aku perlu applykan segala ilmu yang aku ada untuk gain kebaikan yang ada.

Ia akan jadi brilliant.

Kau jangan menyerah sebelum kau simpan 'emas' dari tempat tu.  

Photograph & Written by #budakpensel
Budak Pensel . Aug 05, 2019 
Malam ni panas, banyak minum cincau. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...