Sunday, May 17, 2009

Peragut dan Piguin

Kurang dari beberapa jam selepas saya mem'blog', secara tak sengaja saya terbaca blog oleh salah sorang dalam blogroll si Diloz, list Bloggers saya. Kamu perlu baca blog ini, untuk maklumat lebih lanjut.

http://www.akutakpeduli.com/2009/05/07/aku-ada-satu-idea-baik-punya

Ia membicarakan masalah kes-kes ragut yang berlaku kini. Kita melihat mangsa yang tak bersalah, gadis-gadis, ibu-ibu hamil, orang-orang tua, dan lain-lain. Golongan ini golongan yang lemah, dan adalakanya koma, meninggal dunia setelah diragut.

Kasihan.

Lalu kita menyalahkan motorsikal, mencadangkan kemudahan awam, menggunakan basikal dan macam-macam lagi (macam-macam ada). Jadi kita mencari jalan supaya peragut ini dapat dihapuskan segera. Ingat macam bunuh nyamuk ker?

Sebagai Info :
  • Peragut ni pun majoriti orang Melayu, Islam (Majoriti).
  • Mangsa pun majoriti orang Melayu, Islam. (Majoriti)
  • Peragut = Pencuri = Perompak (mereka datang sekapal)
  • Majoriti = bukan semua (Sila faham)
Orang Melayu, Islam sebenarnya ada 'key' dalam menyelesaikan masalah, iaitu kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Kita tahu, Allah tu Maha Bijaksana, maka selalulah ingatkan-Nya

Penyelesaian Terbaik :

Sebab tu mencuri perlu dipotong tangan. Si peragut tak mungkin dapat membawa motor, apatah lagi memulas atau menarik cluth motor dua lejang. Motor dua lejang tidak lagi dikaitkan dengan si peragut yang bodoh itu. Masalah motorsikal tak lagi menjadi topik si peragut. Masalah hilang motor pun selesai. Malah kes rompak bank juga akan padam. Peragut tak mati, tapi menjadi pengajaran kepada peragut lain yang masih ada tangan.

Saya suka tangan si peragut dipotong, sebab mereka juga pembunuh orang-orang tua, ibu-ibu hamil, dan gadis-gadis. Sebagai penulis blog, saya terlalu sayang tangan saya. Nak salam tok kadi kawin nanti. Menimang cahaya mata, dan mencium tangan ibu bapa saya yang masih ada. Bahkan saya mahu menjadi pelukis bebas dan graphic designer setelah kembali ke Kuala Lumpur. Anda juga.

Bukankah tangan begitu penting.

2 comments:

Khairul said...

dgn kata mudah, jalankan hudud =)

nana~ said...

mmmm...kawan saya kene ragut. dia jatuh motor n muke dia kene jalan. separuh muke dia luka. Alhamdulillah dia tade pape

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...