Monday, August 10, 2009

Sedikit Silap Manusia

Kamu ada rakan, rakan yang kurang baik dan rakan yang sangat baik. Logiknya, kamu akan suka pada yang baik, dan menjauhkan pada yang kurang baik.

Kamu suka berpolitik, mungkin membincangkan politik hari-hari. Pada masa yang sama, kamu terguris hati rakan yang mungkin tidak sealiran dengan isu politik kamu.

Rakan kamu memberikan pendapat, walau sebenarnya pendapat itu salah, jadi kamu membidas pendapat mereka.

Ini adalah sedikit kesilapan, kamu tidak menjadi hebat walaupun satu peratus.

Dekatkan diri pada rakan kamu yang kurang baik, kerana kebanyakan mereka ini, adalah rakan rapat kamu suatu hari nanti. Pepatah, "Seorang rakan yang baik, adalah rakan yang pernah menjadi musuh kamu suatu ketika".

Kamu tidak perlu bercerita politik, untuk dikalangan majoriti yang kamu tidak kenali. Kamu hanya perlu perjuangkan kebenaran. Kebenaran tidak pernah memihak sesiapa. Kamu tidak perlu hilang rakan kerana politik semasa. Bak kata "Kerana Politik, Lawan jadi Kawan, Kawan jadi Lawan".

Seorang rakan memberi pendapat yang salah. Biarkan saja. Manusia yang berpendapat, tidak suka dibidas, melainkan dia mahu komen dari kamu untuk pendapatnya. Ingat"Seorang rakan yang baik, membenarkan rakanya berkata-kata".

Itu kerana Rasullullah mahu kita bersikap baik, positif, dan menerima seadanya. Kerana sedikit kesilapan, anda mahu rasa hebat, tetapi ia sebaliknya terjadi.

Kamu positif? Apa kata kamu pula?

4 comments:

Kinjunx~ said...
This comment has been removed by the author.
Kinjunx~ said...

berfikiran +ve menjadi an idop lebey +ve n yg dtg segalenye adalh +ve..

Mira said...

oit!bile nk lepak bertiga g..

epullani said...

yep.. btl2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...