Saturday, September 5, 2015

Pergi dan Jauh.

Masa dan pergi. Kucing kecil sudah besar. Sudah pandai berdikari. Masa aku ada, dia duduk disebelah aku. Masa aku tidur, dia tolong jaga pintu. Tiap pagi minta aku buka pintu supaya boleh keluar jumpa kawan yang sama spesis depan rumah. Beberapa minit kemudian, balik ke rumah balik, mengharapkan tuannya rebuskan ikan. 

Bila aku marah, faham pulak nak duduk diam. Bila dia marah, dia harapkan aku yang duduk diam jangan ganggu dia. Tapi marah tak lama. Kadang-kadang bila dia kena marah, merajuk. Duduk di bilik atas taknak turun, walaupun sampai jerit memanggil. Tapi tak lama, nanti dia lapar datang balik manja dia.

Senang betul memaafkan, walaupun selalunya bukan aku yang salah pun. 


Itu cerita pasal kucing. Menghargai contribution tuan dia. Kena marah sekalipun walaupun merajuk tetapi cepat baik semula. Tidak berdendam. Terus bersama kita saat susah senang. Sehingga akhir hayat menumpang bumi ciptaan Tuhan. 

Kucing tak pandai menipu. 

Photograph & Written by 
Budak Pensel . September 5, 2015 .
Cheras, Kuala Lumpur. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...