Sunday, March 1, 2009

Siapa tak nak lambat kan

Dunia semakin pantas merentas masa. Teknologi semakin terkini. Barang semakin murah. Mudah didapati atau senang dicari.

Aku ade sedikit benda yang mungkin tak kene dengan sesebuah perkataan. 'DSLR' .Didefinisikan sebagai Digital Single Lens Reflex. Dimana single lens reflexs tu merujuk kepada pantulan cahaya yang dibuat kepada reflextor ke view finder. Bila di snap, reflextor ini akan memberi laluan kepada cahaya untuk terus ke sensor.

Konsep yang dilacarkan oleh Nikon di Photokina, Colonge selepas Sony Mavica pada tahun 1986 dengan model Nikon SVC (model DSLR pertama Nikon) dengan meniru habis konsep kamera SLR filem untuk dijadikan model digital.

Perkembangan tersebut menjadikan dunia photographer terbelah dua aliran, iaitu manual photographer dan digital photographer. Itu tidak pernah menjadikan masalah, cuma sometimes yang menjadikan photographer itu tak tulen setelah mereka mengedit gambar yang diambil. Its about Graphic Designer or Photo Editor, for the most.

Dan terbitnya DLSR yang menambah format HD (iaitu fungsi merakam video). Briefly, memang ia just adds on, tapi ia agak kelakar dikalangan photographer tulen. This is about just marketing strategy yang membunuh dunia photographer apabila dikaji semula.

Mungkin suatu hari nanti, DSLR juga ada fungsi MP3 player, game console, telephone dan lain lain. Bagi saya, ia kelakar.

p/s : One day, i want to watching cerekarama at channel TV3 on DSLR. Funny isn't it.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...