Saturday, October 2, 2010

Picture of The Week - Lens Tutorial #1

_MG_044 26
Aku rasa dalam beberapa bulan selepas ini aku nak lebihkan masa dengan upload banyak gambar setiap minggu. Aku harap sedikit sebanyak dapat share sedikit info dengan kamu sebagai pengunjung blog ini. Info ini untuk amatur yang kurang memahami apa itu code lens. (khas untuk mereka yang kurang faham jenis lens )

Aku rasa teknik mengambil gambar ni simple jer. Cuma penggunaan lens yang berbeza banyak memainkan peranan yang penting dalam menghasilkan gambar yang lebih berkualiti. Gambar di atas aku mengunakan lens EF 50mm f/1.8 II yang sesuai digunakan untuk jarak dekat atau jenis potrait. Mempunyai depth of field (atau fokus) yang sangat nipis, dan menghasilkan 'bokeh' atau efek blur yang amat cantik.

Dan gambar dibawah aku hanya menggunakan kit lens EF-S 18mm-55mm f/3.5-5.6 IS yang kebanyakan aku guna untuk mendapatkan angle sedikit lebar (wide) dan sesuai untuk mengambil gambar pemandangan atau dalam keadaan bilik dan ruang yang agak kecil. Code-code lens di atas untuk model kamera Canon yang ada di dalam beg aku selalu. Lagi rendah value milimeter lens (contoh 18mm compare dengan 20mm) lagi lebar bukaan gambar yang boleh kita capture! Pernah dengar tak lens fish eye?

_MG_9649
Nanti aku akan cerita sedikit tentang lens ni. Dalam penggunaan lens adalah penting untuk mendapatkan input dan menghasilkan output yang baik. Kalau ada tersilap info, sila beritahu. Nanti aku betulkan kemudian. Kalau masih ada yang kurang faham, sila tinggalkan komen ya.

Smile:)

5 comments:

eqbalzack said...

gud info bro...tq

Budak Pensel Yazid said...

thanks for reading..anyway, good luck! :)

Budak Pensel Yazid said...

thanks for reading..anyway, good luck! :)

Firol said...

elok tu zid...aku pun tengah kmpl ilmu pasal kamera...nak cari lense

balecan said...

ynag cakap pasal fish eye 2 kena pakai spesifik lens ke??
kalo pakai lens 18-55 je xoleh??
ke ada teknik dia??
trimak kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...