Thursday, July 2, 2009

3D Modelling Ipoh Pertama Google Earth!

"Kalu u dah siap place bang. Maju perak inform saya! Pls i ada meeting mlm ni!". Itulah SMS yang aku terima pada 1 Julai 2009, kul 9.01:41 malam waktu cell phone aku.

3D Sketchup yang aku kene buat, kene upload balik. Yang hari tu tak jadi, modelling terbang ke Colorado. Hahaha. Salah placing. Hmm...

Selepas SMS tu, sebenarnya aku yang agak kelam kabut. Yela, payment dah clear, tapi sometimes kerja ni kene cover cepat. Bab upload ni aku kene study. Fuh, scaling agak tepat. Tak lari jauh, cuma adjust utara selatan, check balik dalam temperory, then upload modelling dalam Google Earth melalui akaun blogspot, menggunakan SketchUp 7 yang baru.

Kat U.S, 3D modelling dalam Google Earth pun tak banyak. Kat Malaysia ade la beberapa, tu pun KLCC, Muzium Negara, Menara bank dan lain-lain. Tak ramai yang buat benda ni. Untuk aku, ni kerja sampingan yang menguntungkan selain kerja part time yang lain.

Ini adalah 3D Modelling Ipoh yang pertama dalam Google Earth. Dihasilkan bulan lepas, dah diupload kurang dari 3 jam selepas aku post blog ni. Di approve Google Earth kurang dari 10 minit, so ia boleh di'view' oleh semua pengguna Google Earth seluruh dunia.

Fire Brigade, adalah satu daripada Heritage Building yang menjadi sejarah Perak oleh kerajaan British ketika dulu. Terletak di Jalan Sultan Idris Syah, antara Plaza Yik Fong dan Bangunan Sri Kinta berdepan dengan Cosmopoint yang berjiran dengan menara TM Net.

Untuk melihat, anda harus menginstallasi Google Earth, dan carilah disana ya!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...